Trending Topik

Anwar Ibrahim Sambut Baik Putusan Raja Melayu Tolak Usulan Darurat Nasional di Malaysia

Abadikini.com, KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin sedang berada dalam kondisi yang tak mudah.

Pasalnya usulan PM Muhyiddin Yassin untuk menerapkan status darurat nasional di Malaysia ditolak para Raja Melayu.

Usai melakukan pertemuan dengan Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah, Raja-Raja Melayu menolak usulan pemberlakukan darurat nasional dari Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Al-Sultan Abdullah berpendapat tiada keperluan sekarang ini untuk menyatakan darurat di negara ini atau di negara bagian mana pun,” ujar juru bicara Istana Negara, Dato’ Indera Ahmad Fadil Shamsuddin di Kuala Lumpur, Ahad (25/10/2020).

Sementara itu pemimpin oposisi Malaysia Anwar Ibrahim menyambut baik atas putusan para raja melayu yang menolak penerapan darurat nasional di Malaysia.

“Saya menyambut baik serta menghargai kearifan dan kebijaksanaan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong serta ihsan dan hemah Raja-Raja Melayu atas kenyataan, pendirian dan pandangan terkait permohonan pengisytiharan darurat oleh Perdana Menteri dan barisan jemaah menteri,” kata Anwar Ibrahim melalui keterangan tertulisnya, Ahad (25/10) malam.

Menurutnya, keputusan dan ketetapan bersejarah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam menolak usul Perdana Menteri dan jemaah menteri untuk mengisytiharkan darurat itu jelas memperkukuh sistem Raja Berpelembagaan dan demokrasi berparlimen.

Sebab terang Anwar Ibrahim, keputusan itu merupakan suatu ketetapan yang berlandaskan semangat Perlembagaan dan memahami denyut nadi keresahan dan suara rakyat seperti yang disuarakan oleh pemimpin-pemimpin politik, masyarakat madani, tokoh-tokoh akademik dan pihak media yang bertanggungjawab yang menginginkan agar sistem demokrasi tidak dinodai.

“Saya juga mengambil maklum nasihat Tuanku Agong agar pimpinan politik termasuk ahli-ahli Parlimen untuk tidak berlebihan berpolitik wajar dicermati dan dihayati. Tokoh-tokoh politik termasuk ahli-ahli parlimen harus prihatin dan menggalas tanggungjawab sesuai dengan semangat Perlembagaan dan kebertanggungjawaban kepada rakyat, institusi Parlimen dan negara agar dapat diimbangi pelbagai tuntutan terkait keadilan, menolak rasuah dan membatasi sebarang unsur penyalahgunaan kekuasaan,” tegas Anwar Ibrahim.

“Selaras dengan semangat ini, maka kami akan mempastikan perancangan menangani malapetaka COVID-19, masalah pengangguran dan kemiskinan serta menjana pertumbuhan ekonomi dapat dilaksanakan dengan lebih terencana dan berkesan,” pungkasnya.

Baca Juga

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker